De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder
PNC

Presentaties LIMNET-contactdag 2015

Hieronder vind je een overzicht van de presentaties die op de LIMNET-contactdag 2015 aan bod kwamen. Tien presentaties kun je rechtstreeks downloaden. De overige kun je desgewenst opvragen via e-mail bij Hilde Vanderlinden.

Blok A

Small Bugs Big Science 
Peter Berx, Onthaal- en bezoekerscentrum Lieteberg
Doelgroep: leerkrachten secundair onderwijs
Biotoopstudie/citizen science "Small Bugs Big Science": leerlingen SO bestuderen zes biotopen, geleid door een app en met behulp van sensoren en entomologiemateriaal. De focus ligt ook op insecten als bio indicatoren. Met demo!
+
Natuur over stapstenen
Nathalie Bas/Jean-Philippe Mengels, Sint-Jozefinstituut Bokrijk
Doelgroep: leerkrachten secundair onderwijs
Dit unieke bottom-up project en LIVEC pilootproject liet jongeren de noodzaak van natuur verbinden kennen en ondervinden. Samen met de leerkrachten werd er gezocht naar een manier om dit thema zo dicht mogelijk bij de leefwereld van de leerlingen te brengen.

The use of UHasselt Ecotrons: our plans to study the effects of climate change on heathland ecosystem services
Dr Francois Rineau, Uhasselt
Deze lezing wordt in het Engels gegeven!
Doelgroep: alle geïnteresseerden
Heathland provides many benefits to our society, such as tourism, carbon capture, or water filtration; but this ecosystem is under threat because of pollution and climate change. In this workshop, we will introduce the audience with the climate and ecosystem research that we will perform in the ecotrons in Maasmechelen  to maintain the functioning of the heathland ecosystem.

KORTWEG NATUUR, een veerkrachtig label
Joke Rymen, Regionaal Landschap Haspengouw en Voeren
KORTWEG NATUUR is het kwaliteitslabel voor een product dat lokaal geteeld, verwerkt en verkocht wordt en bovendien de fauna en flora een handje helpt. Een mooi voorbeeld van een veerkrachtig label dat hopelijk jou ook kan inspireren om zelf aan de slag te gaan.
+
Samen grond beheren voor biologische landbouw
Adje Van Oekelen, De Landgenoten
Doelgroep: lokale overheden, burgers en boeren
Maak kennis met De Landgenoten! Meer dan 500 burgers en boeren die samen werk maken van een duurzame toegang tot grond voor biologische landbouw in Vlaanderen.

Twee krachtige Noord-Zuid verhalen
Charlotte Christiaens en Vivian Evertse, Catapa vzw en Dirk Glas, Protos vzw
Doelgroep: alle geïnteresseerden
Je maakt kennis met de sociale en ecologische impact van mijnbouw in Europa en Latijns-Amerika.
Hoe kunnen wij ons veerkrachtig opstellen ten opzichte van de klimaatwijziging en hoe gebeurt dit in Burundi of in Rwanda?

De veerkracht van een samenleving om succesvol voor Cleantech te kiezen
Maurice Ballard, CleanTechPunt
Doelgroep: alle geïnteresseerden
Het vermogen om een samenleving te laten kiezen voor datgene wat perspectief biedt voor de toekomst betekent een weerbare samenleving opbouwen waar iedereen zich goed bij voelt. Dit wordt in een kleine workshop geïllustreerd aan de hand van een voorbeeld.

Maak een MOS-WEB
Erik Weltens, Vrije Basisschool Don Bosco Gerdingen
Doelgroep: leerkrachten basisonderwijs
Hoe kan je samen met ouders- leerlingen-schoolbestuur-stadsbestuur- natuurverenigingen – andere basis- of middelbare scholen en andere participanten werken aan MOS?
+
Lezing Veerkracht in basisschool De Reinpad Gelieren
Jessica Benedetto en Stephanie Bours, Basisschool De Reinpad Gelieren
Doelgroep: leerkrachten basisonderwijs

Schone Maas
Sylvia Spierts, IVN en Sofie Wijns, RLKM
Doelgroep: alle geïnteresseerden
In deze lezing leggen we uit hoe we aan beide zijden van de Maas groepen en verenigingen betrekken om het hoogwatervuil langs de Maas op te ruimen. Aansluitend ontwikkelen we met deelnemers samen ideeën voor nieuwe dwarsverbanden of mogelijkheden om ervoor te zorgen dat we over de grenzen heen ‘meer’ kunnen bereiken dan alleen.

Activerende werkvormen voor het basisonderwijs
Ilse Meermans, Provinciaal Educatief Centrum
Doelgroep: leerkrachten basis onderwijs
Aan de hand van activerende werkvormen zullen leerkrachten nieuwe methodieken ontdekken. Deze methodieken zullen verbonden worden met de thema’s van Kleur Bekennen én anderen.

Geluksvogels op zoek naar duurzaam onderwijs…!!!
John Steijns, CNME Maastricht
Doelgroep: leerkrachten, NME-ers, bestuurders en alle andere geïnteresseerden
In Maastricht wordt momenteel gewerkt aan een nieuw Kindcentrum: gesitueerd in een nieuw duurzaam gebouw én gestoeld op een vernieuwend onderwijsconcept. Deze lezing gaat over het proces dat we zijn aangegaan om ons doel (duurzaam onderwijs) te realiseren. Maar wat betekent dat nu precies en op welke manier hebben we dit opgepakt?

Blok B

Wereldwijde grondstoffenproblematiek/Second Life @ School
Margot Depraetere en Myriam Philippens, Broederlijk Delen
Doelgroep: leerkrachten secundair onderwijs
Second Life @ School is een educatief project voor het secundair onderwijs waarin leerlingen kennis maken met de wereldwijde grondstoffenproblematiek. Het daagt leerkrachten uit om samen met hun leerlingen creatieve toepassingen en alternatieven te bedenken voor vergeten, kapotte of uit de mode geraakte spullen.

Duurzaamheid binnen het onderwijs: leren OVER duurzaamheid, leren VOOR duurzaamheid en DUURZAAM leren
Marleen Scheepers en Evelien Verdonck, PXL
Doelgroep: alle geïnteresseerden
Het departement PXL-Tech heeft duurzaamheid in de visie en doelstellingen opgenomen. In deze lezing wordt uitgelegd hoe dit geïmplementeerd wordt.

Natuur en gezondheid
Thea Jetten, IVN BIOWALKING
Doelgroep: alle geïnteresseerden
Onder begeleiding van een ervaren natuurgids en diabetesverpleegkundige gaan diabetici samen aan de wandel. Goed voor natuurbeleving en gezondheid.

PIMP je speelplaats
Katrijn Gijsel, project Pimp je speelplaats
Doelgroep: leerkrachten basis- en secundair onderwijs
Wat maakt van een (school)speelplaats een uitdagende, stimulerende, geborgen en veelzijdige plek waar kinderen zich goed voelen? Met overtuigende argumenten, actiegerichte oogopeners, en reflectie op jouw lokale knelpunten en vragen, hopen we je een stap vooruit te helpen om ook jouw speelplaats kwaliteitsvoller en natuurlijker te maken.

Duurzame, lokale verwarming met houtsnippers uit het landschap
Joep Fourneau, Regionaal Landschap Lage Kempen
Doelgroep: gemeenten, natuurorganisaties, leerkrachtenbasisonderwijs
Hoe kunnen we op een economisch rendabele manier biomassa uit landschapselementen oogsten én tegelijk een meerwaarde bieden voor de landschapskwaliteit en biodiversiteit? Het pilootproject in Bocholt toont aan hoe dit mogelijk is. In het lespakket ‘houtkanten beleven’ (3e graad basisonderwijs) maken kinderen kennis met houtkanten en hun gebruik. Ze gaan in de buurt van de school houtkanten oogsten, om met het geoogste hout een mobiele bakoven te stoken, waarin ze hun eigen broodjes bakken. Net zoals vroeger.

De fiets als trigger voor techniek en wetenschap!
Hugo Meus, UCLL Techniek- en wetenschapsacademie
Doelgroep: iedereen met passie voor techniek en wetenschap
Kinderen ervaren tijdens een workshop rond de fiets aandacht te hebben voor onderhoud en herstellen van de fiets, de werking van de fiets en veilig fietsen.

Op stap voor het klimaat
Erik Bamps, Educatieve gids Provinciaal Natuurcentrum
Doelgroep: leerkrachten 3e graad basisonderwijs en 1e graad secundair onderwijs
Deze workshop gaat buiten door!
Tijdens deze wandeling maken de leerlingen op een plezante manier kennis met de problematiek van klimaatopwarming. Ze leren ook wat ze er zelf aan kunnen doen.

Activerende werkvormen voor het secundair onderwijs
Ilse Meermans, Provinciaal Educatief Centrum
Doelgroep: leerkrachten secundair onderwijs
Aan de hand van activerende werkvormen zullen leerkrachten nieuwe methodieken ontdekken. Deze methodieken zullen verbonden worden met de thema’s van Kleur Bekennen én anderen.

Actie voeren als wereldburger
Bieze Van Wassenhove, Studio Globo
Doelgroep: leerlingen secundair onderwijs en hun leerkrachten ,  studenten hoger onderwijs en hun docenten
Aan de hand van de bespreking en analyse van de workshop ‘En Actie’ dagen we de deelnemers uit te reflecteren en in discussie te gaan over zin en onzin van sociaal actievoeren, in mondiaal en duurzaam perspectief. Veerkracht bekeken vanuit de energie van activisten, zeg maar.

Omgevingsonderwijs in een geïntegreerde aanpak
Norbert Ranson, ere-pedagogisch adviseur
Doelgroep: leerkrachten basisonderwijs
Deze lezing houdt een warm pleidooi in voor het implementeren en realiseren van omgevingsonderwijs. Dat gebeurt  via een geïntegreerde aanpak die we op het terrein realiseren door het analyseren van een traject. Met  dit antwoord wil ik in eerste instantie leerkrachten in hun werkzaamheden  ondersteunen zodat zij beter tegemoet kunnen komen aan de ontwikkelingsbehoeften van hun leerlingen.
+
Sensibiliseringsprojecten in basisschool Ellikom
Johan Loenders, Basisschool Ellikom
Doelgroep: leerkrachten basisonderwijs