De provincie Limburg gebruikt cookies om jouw surfervaring op deze website gemakkelijker te maken. Meer info
Ga verder
Buurt informatie netwerk - Samen zorgen we voor veiligheid

Buurtinformatienetwerken

Een buurtinformatienetwerk (BIN) is een samenwerkingsverband tussen burgers en de lokale politie binnen een bepaalde buurt. Het doel is om onder andere het algemeen veiligheidsgevoel te verhogen en de sociale controle te bevorderen. In Limburg zijn er momenteel tien erkende BIN’s in werking.

Werking van een BIN

De politiezone bepaalt samen met de BIN-coördinator het communicatieplan van het BIN. Daarin wordt de communicatieflux tussen de politiediensten en het BIN vervat.

Communicatie van het BIN naar de politie verloopt via het contactnummer van de Lokale Politie of via het algemeen noodnummer van de politie. Een BIN-lid dat een verdachte gedraging of situatie opmerkt of getuige of slachtoffer is van een misdrijf contacteert op deze manier onmiddellijk de politie.

Voor de communicatie van de politie naar het BIN kan het BIN vrij kiezen voor het communicatiesysteem dat het best aan zijn noden en behoeften beantwoordt. De politie kan informatie rechtstreeks naar alle BIN-leden sturen of enkel naar de BIN-coördinator, waarop deze al de BIN-leden verwittigd.
De politie contacteert het BIN wanneer de politie van oordeel is dat een ontvangen bericht relevant is voor het BIN. 

Zelf een BIN oprichten

Een buurtinformatienetwerk moet de veiligheid en de leefkwaliteit van een buurt verhogen. Een BIN oprichten verloopt volgens een aantal vaste stappen, met een aantal vaste partners. De actoren binnen een buurtinformatienetwerk zijn de burgers uit een bepaalde buurt, een coördinator en de lokale politie.

Bij een buurtinformatienetwerk voor Zelfstandige Ondernemers (BIN-Z) zijn de actoren van het project de zelfstandige ondernemers, de lokale politie en de lokale bestuurlijke overheden. Burgers uit een commerciële buurt kunnen ook betrokken worden. 

Om een buurtinformatienetwerk goed te organiseren is ook een lokaal charter nodig waarin de nodige afspraken en taken van de partners op papier worden gezet. De charter wordt door alle partners samen opgesteld, waarbij de stuurgroep het initiatief kan nemen.
De politie en lokale overheid kunnen het charter op punt stellen en zullen het samen met de coördinator ondertekenen ter bekrachtiging van de samenwerking.

Het charter moet goed opgevolgd worden en wijzigingen moeten tijdig worden meegedeeld aan de betrokken partners en aan de FOD Binnenlandse Zaken.

Essentiële gegevens voor een charter zijn de contactgegevens van de BIN-partners, het communicatieplan en het budgetplan.
Als de contactgegevens van BIN-partners of het communicatieplan wijzigen moet het charter ook aangepast worden.

Stuur ook een ondertekend exemplaar van het charter naar de FOD Binnenlandse Zaken:

FOD Binnenlandse Zaken  
Algemene Directie Veiligheid en Preventie  
Waterloolaan 76  
1000 BRUSSEL

De FOD Binnenlandse Zaken zal na ontvangst nagaan of het charter voldoet aan de wettelijke normen. De korpschef en de burgemeester worden hierover per brief op de hoogte gebracht.

Meer informatie over de werking van een BIN, het oprichten van een BIN en de verschillende taken van de partners vind je op www.besafe.be/bin.

Wapen

Nieuws

donderdag, 13 december 2018
Noodplanning en crisisbeheer
Voor noodsituaties is het van cruciaal belang dat er op voorhand procedures zijn uitgeschreven en dat alle actoren hun rol kennen. Een noodplan biedt die houvast en structuur, zeker in een detentiecentrum....
donderdag, 29 november 2018
Groepsfoto's gouverneurs, ambassadeurs en burgemeesters
Op vrijdag 23 november 2018 vond in het Provinciehuis een conferentie van Belgische en Nederlandse burgemeesters plaats over de aanpak van jihadisme en radicalisering, in aanwezigheid van beide gouverneurs...
woensdag, 28 november 2018
Van maandag 3 december 2018 tot vrijdag 7 december 2018 gaat de provinciaal gecoördineerde thema-actie "Verlichting - zwakke weggebruikers / bromfietsers" van start. Herfst en winter staan in België...